Thursday, 31 December 2009

Nie ufaj smokom - Nox i Ramar 6500

Po jakimś czasie grania w Ramarze gracze MaGnessa (Nex i ja) zaczęliśmy kombinować nad własnymi systemami. W tym wpisie systemy nie będące stricte fantasy.

Systemy fantasy, które poza jedną, może dwoma sesjami nie wyszły z zeszytu można pominąć, ponieważ były to generalnie generic fantasy z mechaniką będącą wariacją / modyfikacją tej z WFRP. Zmiany tyczyły się głównie uproszczeń i skrótów oraz prób zredukowania karty postaci do jednej strony A4. Światy to zwykle mieszanka WFPR, Tolkiena, serii Świat Czarownic Andre Norton i wszelkiej maści książek fantasy jakie można było znaleźć w bibliotece miejskiej w Rybniku (tam właśnie odkryłem i rozpowszechniłem po klasie licealnej powieści Neila Gaimana).

Czytając na bieżąco Magię i Miecz, inspirując się opisami systemów niedostępnych w Polsce natknęliśmy się wszyscy na kilka tekstów do Shadowruna, a że wcześniej już przejawił się Cyberpunk 2020 to Nex i ja połknęliśmy haczyk cyber-fantasy.

System Nox autorstwa Nexa (strasznie złorzeczył firmie Westwood, która wydała action-rpga pod takim właśnie tytułem) był dość typowym cyberpunkiem z tą różnicą, że można było grać rasami zwykle kojarzonymi z fantasy, czyli elfami i krasnoludami. Magii sobie nie przypominam, ale jeśli istniała to raczej w szczątkowej formie. Świat gry składał się z systemu czterech zamieszkanych planet krążących wokół jednej gwiazdy, gdzie możliwe były podróże pomiędzy planetami. Nox zawierał takie elementy cyberpunka, jak mechanizacje, które powodowały częściową utratę człowieczeństwa, korporacje, firmy najemnicze, całe tony militariów inspirowanych obecnymi.
W Nox nawet zagraliśmy raz, czy dwa, po czym zaginął w odmętach zeszytów z tabelkami.

Mój pomysł na Ramar 6500 był dość prosty, czyli skok o ponad cztery tysiące lat. Zmiany społeczne, kulturowe, technologiczne. W dużej mierze podobny do Noxa, umożliwiał granie rasami takie, jak fauny, centaury (oczywiście mechanizowane), miał dawać duże możliwości dotyczące magii i zawierał wiele tabelek cyborgizacji, człowieczeństwa, klas broni i mechaniki obrażeń.
Dedykowana mechanika chyba nigdy nie powstała, nigdy też nie zagraliśmy w tych realiach.
Nie wydaje mi się, abym na Ramar 6500 przeznaczył nawet kiedykolwiek osobny zeszyt.
Znaczy się, że system nie rokował.

Next: Autorki fantasy współczesne Ramarowi.